Pengembangkan Bahan Ajar Elektronik LKPD yang Terintegrasi STEM-PjBL pada Materi Termokimia di SMAN 1 Gunung Talang
Abstract
The collaboration between STEM and PjBL is able to increase interest, motivation, creativity, and effectiveness, and is able to influence the development of students' attitudes in learning. This study produces electronic student worksheets that are integrated with STEM-PBjL, then reveals its validity and practicality. This research is an R&D (Research and Development) research and a 4-D model which includes: (1) define, (2) design, (3) develop, (4) deseminate. The electronic validation of student worksheets was carried out by 3 Chemistry lecturers of FMIPA UNP and 2 Chemistry teachers and a practical test with 2 teachers and 17 students of Class XII SMA Negeri01 Gunung Talang. Analysis of the validity test used Aiken's V with the validation results of 0.884 and the practicality of using Kappa Kohen with the results, namely for the practicality test of teachers and participants with results of 0.693 and 0.758 which were in high categories. The results of the data show that the electronic student worksheets are valid and practical to use. Kolaborasi antara STEM dan PjBL mampu meningkatkan ketertarikan, motivasi, kreatifitas, dan efektifitas serta mampu mempengaruhi pengembangan sikap peserta didik dalam pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan elektronik LKPD yang terintegrasi STEM-PjBL, kemudian mengungkapkan validitas dan praktikalitasnya. Penelitian ini merupakan penelitian R&D (Research and Development) dan model 4-D yang meliputi: (1) define, (2) design, (3) develop, (4) disseminate. Validasi elektronik LKPD ini dilakukan 3 dosen Kimia FMIPA Universitas Negeri Padang dan 2 orang guru Kimia SMA dan uji praktikalitas dengan 2 orang guru dan 17 orang siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Gunung Talang. Analisa uji validitas mengunakan Aiken’s V dengan hasil validasi yaitu 0.884 serta praktikalitas mengunakan Kappa Kohen dengan hasil yaitu untuk uji praktikalitas guru dan peserta dengan hasil yaitu 0.693 dan0.758 memiliki kategori tinggi. Hasil data menunjukkan bahwa elektronik LKPD valid dan praktis digunakan.References
Amri, S. (2016). Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Desnylasari, E., Mulyani, S., & Mulyani, B. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning dan Problem Based Learning pada Materi Termokimia terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 5(1), 134–142.
Febriyanti, E., Dewi, F., & Afrida. (2017). Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Solving pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jambi: Universitas Jambi.
Haqsari, R. (2014). Pengembangan dan Analisis E-LKPD (Elektronik- Lembar Kerja Peserta Didik) Berbasis Multimedia pada Materi Mengoperasikan Software Spreadsheet. Skripsi. Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) sebagai Salah Satu Model Penelitian dalam Bidang Pendidikan.Majalah Ilmiah Dinamika,, 37(1), 11–26.
Hendryadi, H. (2017). Validitas Isi: Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 169–178. https://doi.org/10.36226/jrmb.v2i2.47
Jauhariyyah, F. R., Hadi Suwono, & Ibrohim. (2017). Science, Technology, Engineering and Mathematics Project Based Learning (STEM-PjBL) pada Pembelajaran Sains. Prosiding Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 2, 432–436.
Lestari, D. A. B., Astuti, B., & Darsono, T. (2018). Implementasi LKS dengan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(2), 202. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i2.809
Lou, S. J., Y. C., Shih, R. C., & Chung, C. C. (2017). A study of Creativity in CaC2 Steamship Derived STEM Project Based Learning. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technologi Eduction, 13(6), 2387-2404.
Majid, A., & Rochman, C. (2019). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Megahantara, G. S. (2019). Pengaruh Teknologi Terhadap Pendidikan di Abad 21. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 54 Tahun 2013 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Retnawati, H. (2016). Proving Content Validity of Self-regulated Learning Scale (The comparison of Aiken index and expanded Gregory index). Research and Evaluation in Education, 2(2), 155. https://doi.org/10.21831/reid.v2i2.11029
Sayekti, A. M., & Suparman. (2019). Deskripsi LKPD Berbasis PjBL dengan Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Sendika, 5(1), 601–609.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suwarma, I. R., Astuti, P., & Nur, E. E. (2015). “Balloon Powered Car” sebagai Media Pembelajaran IPA Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, And Mathematics). Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains.
Syafe’i, S. S., & Effendi. (2020). Pengembangan LKPD Terintegrasi STEM-PjBL (Project Based Learning) pada Materi Termokimia. Jurnal Edukimia, 2(2), 85–90.
Thiagarajan. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana, Mc, 137–159.
Trianto, I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Konstektual: Konsep, Landasan, dan Implementasi pada Kurikulum 2013. Jakarta: Kencana.
Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J., & Chen, W. P. (2013). Attitudes Towards Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) in a Project-Based Learning (PjBL) Environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102. https://doi.org/10.1007/s10798-011-9160-x
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.