Pengembangan E-Modul Klasifikasi Materi dan Perubahannya Berbasis Pendekatan Saintifik pada Kelas VII SMP/MTs
Abstract
This research is motivated by the Covid-19 pandemic which requires the learning process that should take place at school to be transferred to at home. The purpose of this study was to develop an e-module for material classification and its changes based on a scientific approach for seventh grade junior high schools. The research method used is Research and Development (R&D) or development research with a 4-D development model. To produce E-module, the validity and practicality tests were carried out with the research instrument used, namely the validity questionnaire, the results of which were analyzed using the Kappa Cohen formula. This study produced an e-module of material classification and its changes based on a scientific approach with the average data obtained with the kappa moment of 0.88 with a very high level of validity, while the results of the teacher practicality test and the practicality test of students obtained the average kappa moment ( k) 0,86 and 0,87, respectively, with a very high level of practicality. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pandemi Covid-19 yang mengharuskan proses pembelajaran yang seharusnya berlangsung di sekolah dialihkan menjadi di rumah. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan e-modul klasifikasi materi dan perubahannya berbasis pendekatan saintifik untuk kelas VII SMP/MTs. Metode penelitian yang dilakukan yaitu Research and Development (R&D) atau penelitian pengembangan dengan model pengembangan 4-D. Untuk menghasilkan E-modul yang standar dan sesuai kebutuhan, maka dilakukan uji validitas dan uji praktikalitas. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu angket validitas yang hasilnya akan dianalisis menggunakan formula Kappa Cohen. Penelitian ini telah menghasilkan e-modul klasifikasi materi dan perubahannya berbasis pendekatan saintifik diperoleh nilai momen kappa sebesar 0,88 dengan kategori sangat tinggi, sedangkan hasil uji praktikalitas guru dan uji praktikalitas peserta didik diperoleh rata-rata momen kappa (k) secara berturut-turut 0,86 dan 0,87 dengan kategori sangat tinggi.References
Bouslaugh, S. (2008). Statistics in a Nutshell, a Desktop Quick Referance. United State of America: O’Reilley Media, Inc
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
Depertemen Pendidikan Nasional. (2008). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depertemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Fausih, M. (2015). Pengembangan Media E-Modul Mata Pelajaran Produktif Pokok Bahasan “Instalasi Jaringan Lan (Local Area Network)” untuk Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Komputer Jaringan di SMK Negeri 1 Labang Bangkalan Madura. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 5(3)
Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Guru: Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Kemendikbud. (2017). Panduan Praktis Penyusunan e-modul Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Latisma, D. (2011). Evaluasi Pembelajaran. Padang: UNP Press.
Majid, A., & Rochman, C. (2014). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Rosdakarya.
Mudjijo. (1999). Tes Hasil Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Musfiqon & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Nasution, S. (2015). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Peraturan Menteri No. 58. (2014). Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Mendikbud.
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Suarsana, I. M. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 2(2).
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan RND. Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenanda Media Group.
Wijayanto, W., & Zuhri, M. S. (2014). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Book Maker dengan Model Project BAsed Learning untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. In MATHEMATICS AND SCIENCES FORUM 2014.
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.