Pengembangan Permainan Ular Tangga Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Struktur Atom Kelas X SMA/MA

  • Yolanda Vitri
  • Iswendi Iswendi Universitas Negeri Padang
Keywords: Chemical Snakes and Ledders Game, Learning Media, Atomic Structure, Plomp, Aikens V

Abstract

ABSTRACTThis study aims to produce a variety of exercises in the form of the Chemical Snakes and Ladders Game to strengthen students concepts on the Atomic Structure material and determine the level of validity of the media function. This type of research is Educational Design Research with a Plomp model consisting of 3 stages, namely: (1) preliminary research, (2) prototyping phase and (3) assessment phase. This research is limited to the stages of prototyping and formative evaluation to the stage of one to one and expert review. The expert review assessment was carried out with a validity test by 3 chemistry teachers at SMAN 7 Padang and 2 chemistry lecturers from FMIPA UNP. The data was sourced from validity questionnaire which was then analyzed using the Aiken's V formula. The validation results obtained an average V value of 0.83 with a valid category.Keywords: Chemical Snakes and Ledders Game, Learning Media, Atomic Structure, Plomp, Aikens VABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan variasi latihan berupa permainan ular tangga Kimia untuk memantapkan konsep peserta didik pada materi Struktur Atom dan menentukan tingkat validitas fungsi media. Jenis penelitian ini adalah Educational Design Research dengan model Plomp yang terdiri dari 3 tahap yaitu: (1) penelitian pendahuluan, (2) pembentukan prototipe dan (3) penilaian. Penelitian ini dibatasi pada tahap pembentukan prototipe dan evaluasi formatif hingga tahap one to one dan expert review. Penilaian expert review dilakukan dengan uji validitas oleh 3 orang guru kimia SMAN 7 Padang dan 2 orang dosen kimia FMIPA UNP. Data bersumber dari angket validitas yang kemudian dianalisis dengan formula Aikens V. Hasil validasi didapatkan nilai rata-rata V 0,83 dengan kategori valid. Kata Kunci: Permainan Ular Tangga Kimia, Media Pembelajaran, Strktur Atom, Plomp, Aikens V.

References

Alawiyah, F. (2013). Peran Guru dalam Kurikulum 2013. Aspirasi, 4(1), 6574. http://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/480
Alwarizna, S., Saadi, P., & Rusmansyah. (2014). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Latihan Berstruktur Dalam Materi Larutan Penyangga Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 6 Banjarmasin. Inovasi Pendidikan Sains, 5(2), 5561. https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/quantum/article/view/1200/1046
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. PT. Raja Grafindo Persada.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara.
Haryono. (2013). Pembelajaran IPA yang Menarik dan Mengasyikkan: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Kapel Press.
Kemendikbud. No. 36 (2018). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah, 2
Lubis, A. P., & Iswendi. (2020). Accepted Manuscript / Postprint / Author Accepted Manuscript Validitas Permainan Ular Tangga Kimia Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Asam Basa Kelas XI SMA / MA The Validity of Chemical Ladder Snake Game as a Learning Media. Jurnal Edukimia, 3(1). http://edukimia.ppj.unp.ac.id/ojs/index.php/edukimia/article/view/211
Munif, A. H., Iswendi, & Bayharti. (2019). The development of instructional media chemo-edutainment (CET) based chemistry ludo game on atomic structure topic for 10th grade senior high school students. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012150
Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research. SLO Netherlands Institute for Curriculum Development.
Rahmadani, A., & Iswendi. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Kimia Pada Materi Koloid Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sman 1 Sumatera Barat. Ranah Research, 53(9), 165170. https://jurnal.ranahresearch.com/index.php/R2J/article/view/145
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.
Sadiman, A. S., & dkk. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Pustekkom Dikbud.
Shafa. (2014). Karakteristik Proses Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Dinamika Ilmu, 14(1), 8196.
Smaldino, S. E., Deborah, L. L., & Russel, J. D. (2014). Instructional Technology & Media For Learning. Kencana Prenadamedia Group.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfa Beta.
Sukardi, H. (2012). Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Tarigas, T. D., Sahputra, R., & Erlina. (2018). Pengembangan media. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1(3), 223. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6906/7101
Yumarlin, M. (2013). Pengembangan Permainan Ular Tangga. Jurnal Teknik, 3(1), 7584. http://jurnalteknik.janabadra.ac.id/wp-content/uploads/2014/03/10-Revisi-YUMARLIN-22-8-13.pdf
Published
2021-09-07
How to Cite
Vitri, Y., & Iswendi, I. (2021). Pengembangan Permainan Ular Tangga Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Struktur Atom Kelas X SMA/MA. Entalpi Pendidikan Kimia, 2(3), 11-19. https://doi.org/10.24036/epk.v2i3.174
Section
Articles