Pengembangan Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif pada Materi Termokimia Kelas XI SMA/MA
Abstract
ABSTRACTLearning media is a tool used to support the learning process. The use of learning media in the teaching and learning process can generate new desires and interests, generate motivation and simulation for learning activities and even bring psychological effects on students. One of the ideal demands of 2013 curriculum is the use of ICT to improve the efficiency and effectiveness of learning. One of the learning media that can be used is interactive PowerPoint learning media. This research aim to produces interactive PowerPoint learning media on thermochemistry material for class XI SMA/MA which is valid and practical. The research method applied is R & D with a 4D development model, which has four stages, namely define, design, develop and disseminate. Limited to the develop stage. The validity test was determined by a validation sheet filled out by 5 validators consisting of 2 chemistry lecturers and 3 chemistry teachers with a construct validity test result of 0.88 and a content validity test of 1 with a valid category. The results of the analysis of the practicality test chemistry teachers were 87.4% and the students was 94% with very high practicality category.Keywords: Interactive Learning Media, PowerPoint, R & D, ThermochemistryABSTRAKMedia pembelajaran adalah alat bantu yang digunakan untuk menunjang proses pembelajaran. Pemakaian media pembelajaran dalam proses belajar-mengajar dapat membangkitkan keinginan dan minat yang baru, membangkitkan motivasi dan ransangan kegiatan belajar, dan bahkan membawa pengaruh-pengaruh psikologi terhadap peserta didik. Salah satu tuntutan ideal Kurikulum 2013 adalah pemanfaatan TIK untuk meningkatkan efisiensi dan efektivitas pembelajaran. Salah satu media pembelajaran yang dapat digunakan adalah media pembelajaran PowerPoint interaktif. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran PowerPoint interaktif pada materi termokimia kelas XI SMA/MA yang valid dan praktis. Metode penelitian yang diterapkan R & D dengan model pengembangan 4D, yang memiliki empat tahap yaitu define, design, develop dan disseminate. Dibatasi sampai tahap develop. Uji validitas ditentukan dengan lembar validasi yang diisi oleh 5 orang validator yang terdiri dari 2 orang dosen kimia dan 3 orang guru kimia dengan hasil ujivaliditas konstruk sebesar 0.88 dan uji validitas konten sebesar 1 dengan kategori valid. Hasil analisis uji praktikalitas guru diperoleh sebesar 87.4% dan praktiklitas siswa sebesar 94% dengan kategori kepraktisan sangat tinggi.Kata Kunci: Media Pembelajaran Interaktif, PowePpoint, R & D, TermokimiaReferences
Allahyari, T., Rangi, N. H., Khosravi, Y., & Zayeri, F. (2011). Development and Evaluation of a New Questionnaire for Rating of Cognitive Failures at Work. International Journal of Occupational Hygiene, 3, 611. http://bitly.ws/eZjp
Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran (7th ed.). PT Raja Grafindo Persada.
Atapukang, N. (2016). Kreatif Membelajarkan Pembelajar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Tepat Sebagai Solusi Dalam Berkomunikasi. Ejournal Undiksha, 17(2), 4552. http://bitly.ws/eZjm
Fanny, A. M., & Suardiman, S. P. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1), 1. https://doi.org/10.21831/jpe.v1i1.2311
Harliana, I., K, A. H., & Mursid, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Kimia SMK. Jurnal Tegnologi Informasi Dan Komunokasi Dalam Pendidikan, 5(2), 166181. http://bitly.ws/eZjj
Hendra, H., & Siagian, S. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Tegnologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan, 1(1), 8797. http://bitly.ws/eZjf
Kim, S., & Lee, Y. (2016). iStory Book: an Interactive Media Supporting Dialogic Reading for Childrens Reading Comprehension. Internatinal Jornal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, 11(11), 383392. http://bitly.ws/eZj5
Mardiah, A., & Akbar, S. A. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Terhadap Hasi Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 16 Banda Aceh. Lantanida Journal, 6(1), 4958. http://bitly.ws/eZjd
Mukhtar, M., & Iskandar, I. (2009). Orientasi Baru Suoervisi Pendidikan. GP Press.
Nazalin, N., & Muhtadi, A. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Kimia Pada Materi Hidrokarbon Untuk Siswa Kelas Xi Sma. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 221236. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.7359
Padmanaba, I. K. G., Kirna, I. M., & Sudria, I. B. N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Kimia Koloid Berbantuan Komputer untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(1), 1524. http://bitly.ws/eZiM
Proka, M., Drozdíková, A., & Haláková, Z. (2018). Learners Understanding of Chemical Equilibrium at Submicroscopic, Macroscopic and Symbolic Levels. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 23(12), 97111. https://doi.org/10.1515/cdem-2018-0006
Putra, I. N. T., Kartini, K. S., & Widiyaningsih, N. N. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Mobile pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(2), 4352. http://bitly.ws/eZiX
Sanaky, H. A. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Safiria Insani.
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470477. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Sunhanji, S. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 2(2), 3046. http://bitly.ws/eZj9
Tüysüz, C. (2010). The effect of the virtual laboratory on students achievement and attitude in chemistry. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 3753. http://bitly.ws/eZj7
Venkataraman, B. (2009). Visualizatio and Interactivity in The Teaching of Chemistry to Science and Non-Science Students. The Royal Society Of Chemistry, 10, 6269. http://bitly.ws/eZj6
Winda, N. (2016). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1), 8794. https://doi.org/10.33654/sti.v1i1.343
Yuliansah, Y. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran PowePoint Berbasis Animasi dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar. Jurnal Efisiensi-Kajian Ilmu Administrasi, XV(2), 2432. http://bitly.ws/eZjy
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.