Pengembangan Permainan Ular Tangga Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Interaksi Antarpartikel Kelas X SMA/MA
Abstract
ABSTACTThe purpose of this research is to produce the Game Snakes and Ladders Chemistry as a variety of exercises to strengthen students concepts on the material Interparticle Interaction and determine the level of validity of the media function. This research was conducted with a Plomp development model consisting of 3 stages, namely: (1)preliminary research, (2) prototype phase and (3) assessment phase. This research is limited to the stage of prototype phase and formative evaluation to the stage of one-to-one testing and expert review. Expert review was conducted by testing the validity by 2 chemistry lecturers and 2 chemistry teachers. Data were collected using a validity questionnaire which was then analyzed using the Aiken's V formula. Based on the results of the research, the Game Snakes and Ladders Chemistry has a valid category with a V value of 0.90 but has not been tested for practicality.Keywords: Chemistry Snakes and Ladders Game, Learning Media, Interparticle Interaction, Plomp Model DevelopmentABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Permainan Ular Tangga Kimiasebagai variasi latihan untuk memantapkan konsepsiswa pada materi Interaksi Antarpartikel dan menentukan tingkat validitas fungsi media. Penelitian ini dilakukan dengan model pengembangan Plompyang terdiri dari 3 tahap yaitu: (1) penelitian pendahuluan (Preliminary Research), (2) pembentukan prototipe (Prototype phase), (3) penilaian (assessment phase). Penelitian ini dibatasi pada tahap pembentukan prototipe evaluasi formatif sempai tahap one to one dan expert review.Penilaian expert review dilakukan dengan uji validitas oleh 2 orang dosen kimia dan 2 orang guru kimia. Data dikumpulkan dengan menggunakan angket validitas yang kemudian dianalisis dengan formula Aiken’s V. Berdasarkan hasil penelitian Permainan Ular Tangga Kimia ini dikategorikan valid dengan nilai V 0,90 namun belum diuji praktikalitasnya.Kata Kunci: Permainan Ular Tangga Kimia, Media Pembelajaran, Interaksi Antarpartikel, Pengembangan Model PlompReferences
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Karikaningtyas, dkk. (2014).Pengembangan Media Game Ular Tangga Bervisi SETS Tema Energi pada Pembelajaran IPA Terpadu untuk Mengembangkan Karakter dan Aktivitas Siswa SMP/MTs. Unnes Science Education Journal, 3 (3), 662 – 668.
Kemendikbud. (2018). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2017 tentang Silabus Mata Pelajaran Kimia Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah (SMA/MA). Kemendikbud.
Maulidina, Y., & Iswendi. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Kimia pada Materi Ikatan Kimia terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA/MA. Journal of RESIDU, 3, 165–170.
Plomp, T. (2010). An Introduction to Education Design Research.National institute for Curiculum Development.
Pramita, A., & Agustini, R.(2016). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga pada Materi Senyawa Hidrokarbon Kelas XI SMA untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Unesa Journal of Chemical Education, 5 (2), 336–344.
Rahmadani, & Rasmiwetti. (2015). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Kimia untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Hidrokarbon dikelas XI SMA/MA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 4(2), 1–10.
Retnawati,H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.
Sadiman, dkk. (2012). Media Pendidikan: Pengembangan dan Pemanfaatannya. PT Raja Grafindo Persada.
Sari, S.A. (2016).Pengembangan Media Ular Tangga pada Materi Koloid untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 3.
Smaldino, dkk (2014). Instructional technology and media for learning. In Kencana Prenadamedia Group. Kencana.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Alfa Beta.
Sukardi, H. (2012). Evaluasi Pendidikan.Bumi Aksara.
Yumarlin,M. (2013). Pengembangan Permainan Ular Tangga untuk Kuis Mata Pelajaran Sains Sekolah Dasar.Jurnal Teknik, 1(3).
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.