Pengembangan Permainan Ludo Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Termokimia
Abstract
ABSTRACTThe chemical ludo game is a learning media that is useful as an exercise to strengthen the stabilization of students' thermochemical concepts. This study aims to develop the ludo-chemistry game media against thermochemical material and determine the level of validity of the chemical ludo-play media. This type of research is a Educational Desaian Research with a PLomp development model. The development of the ludo chemistry game is limited to the expert review stage. Data were collected using a validation questionnaire. Validation was carried out by four validators, and for the 0ne to one test, it was carried out by three students. The data analysis technique used Aikens V. The results of the media validation test had a V value of 0.85 with the valid category. Thus, the chemical ludo game is said to be valid as a learning medium for class XI thermochemical material.Keywords: Ludo Chemical, Learning Media, Thermochemical, Plomp Aikens V.ABSTRAKPermainan Ludo Kimia merupakan media pembelajaran yang berguna sebagai latihan untuk pemantapan konsep Termokimia peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media permainan ludo kimia terhadap materi Termokimia dan menentukan tingkat validitas dari media. Jenis penelitian ini adalah penelitian Educational Desaian Research dengan model pengembangan plomp. Pengembangan permainan ludo kimia dibatasi sampai tahap expert review. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan angket validasi. Validasi dilakukan oleh empat orang validator, dan untuk uji one to one dilakukan oleh tiga orang peserta didik. Teknik analisa data menggunakan formula Aikens V. hasil uji validasi media memilik nilai V sebesar 0,85 dengan kategori valid. Dengan demikian permainan ludo kimia dikatakan valid sebagai media pembelajaran untuk materi Termokimia kelas XI.Kata Kunci: Permainan Ludo Kimia, Media Pembelajaran, Termokimia, Plomp, Aikens VReferences
Anwar, M. (2017). Menciptakan Pembelajaran Efektif Melalui Hypnoteaching. Ekspose. 16(2) P-ISSN 14122715.
Arsyad, A. (2015). Media pembelajaran. Bandung: Raja Grafindo Persija.
Astuti, H., Sri, M. K., & Yamtinah, S. (2013). Efektivitas penggunaan media TTS dan kartu soal di dalam metode diskusi pada materi koloid kelas XI semester genap SMAN Colomadu karanganyer tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia. 2 (1).
Aswita, R., & Fazila, R. I. R. (2017). Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Memahami Materi Termokimia Dengan Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Instrument di Kelas XI MIA 5 MAN MODEL Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia. 2 (1).
Darma, S & Iswendi. (2018). Pengembangan ludo word game (LGW) kimia sebagai media pembelajaran pada materi zat aditip dan zat adiktif kelas VIII SMP. Menara ilmu. 12(12).
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Hamalik, O. (2008) Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Humairah, S. & Fajriah, A. (2020). Pengembangan permainan scrabble kimia sebagai media pembelajaran pada materi termokimia kelas XI SMA/MA. Jurnal Edu Kimia.3(1)
Iswara, R. A., & Iswendi. (2019). Pengembangan Permainan Ludo Kimia sebagai Media Pembelajaran pada Materi Interaksi Antar Partikel. Jurnal Edu Kimia. 2(1).
Kemendikbud. (2018). Lampiran peraturan menteri pendidkan dan kebudayaan republic Indonesia nomor 24 tahun 2018 tentang silabus mata pelajaran kimia sekolah menengah atas/madrasah aliyah (SMA/MA). Jakarta. Kemedikbud
Plomp, T. (2010). Educational Design Research: An Introduction. Netherland: National Institute for Curriculum Development.
Rahayu. (2015). Indonesia journal of curriculum. 3(1), 31-40
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrument Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.
Sadiman, A. (2012). Media pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Raja grafindo. Persaja.
Sonia, Tovni, A.,., & Armaini. (2018). Pengaruh media ludo word game untuk meningkatkan kosakata bagi anak tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus.6.(1). 2622-5077.
Sunyono. (2009). Identifikasi masalah kesulitan dalam pembelajaran kimia SMA kelas X di provinsi lampung. Universitas lampung Jurnal Pendidikan MIPA.
Viani. (2017). Perbandngan hasil belajar siswa menggunakan media call card dan truth and dare. Alotrop, 1.(1)
Wilujeng. (2013). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui model teams games tournament (tgt). Journal Of Elementary Education, 2(1), 45-53.
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.