Pengembangan E-LKPD Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Larutan Penyangga untuk Siswa Kelas XI SMA/ MA
Abstract
ABSTRACTThis study aims to generate and measure the value of the validity and practicality of the E-LKPD buffer solution. E-LKPD is prepared based on a guided inquiry model. The type of research used is Research and Development using the plomp development model. The research instrument was a content and construct validity sheet as well as a practicality questionnaire. The E-LKPD was validated by 2 chemistry lecturers at Padang State University and 1 chemistry teacher, as well as a practicality test (field test) through 15 students of class XI SMAN 4 Padang. The results of the study found that the guided inquiry-based worksheets had a high level of category validity (V=0.91) and the practicality level of students with a very practical category on the score (NP=90%). This research is recommended for further research in terms of testing the effectiveness of the products that have been developed.Keywords: Guided Inquiry, E-LKPD, Buffer Solution, Plomp ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan serta mengukur nilai validitas dan praktikalitasE-LKPD larutan penyangga. E-LKPD disusun berdasarkan model inkuiri terbimbing. Jenis penelitian yang digunakan ialah Reseacrh and Development memakai model pengembangan plomp. Instrumen penelitian berupa lembar validitas konten dan konstruk serta angket praktikalitas. E-LKPD divalidasi oleh 2 orang dosen kimia Universitas Negeri Padang dan 1 orang guru kimia, serta uji kepraktisan (uji lapangan) melalui 15 orang siswa kelas XI SMAN 4 Padang. Hasil penelitian menemukan bahwa LKPD berbasis inkuiri terbimbing memiliki tingkat validitas kategori tinggi (V=0,91) dan tingkat kepraktisan siswa dengan kategori sangat praktis pada nilai (NP=90%). Penelitian ini direkomendasikan untuk penelitian selanjutnya dalam hal uji efektivitas produk yang telah dikembangkan.Kata Kunci: Inkuiri Terbimbing, E-LKPD, Larutan Penyangga, Plomp.References
Alfiana, F. (2013). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Mata Pelajaran IPA. Malang: UniversitasNegeri Malang
Annafi, N., Ashadi, & Mulyani, S. (2015). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Termokimia Kelas XI SMA/MA. Jurnal Inkuiri, 4(3), 2128. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sains
Hanson, M. D. (2006). Instructors Guide to Process-Oriented Guided-Inquiry Learning. Pacific Crest, 160. http://www.pogil.org/uploads/media_items/pogil-instructor-s-guide-1.original.pdf
Imas, K. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di dalam dan Luar Negeri (Studi Kasus Pembelajaran Teks Biografi di Sma Negeri 1 Surakarta dan Sekolah Indonesia Singapura) Mutiatus Sholihah, Kundharu Saddhono , Atikah Anindyarini. Univer. 6(5), 184199.
Iryani, S. H. (2020). Validitas dan Praktikalitas Modul Larutan Penyangga Berbasis Inkuiri Terbimbing Dilengkapi Soal-Soal Tipe HOTS The Validity and Practicality of Buffer Solution Module. Edukimia, 2(1), 3238.
Iryani, & Mawardi. (2016). Pengaruh Penggunaan Lks Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa untuk Materi Koloid Kelas XI SMAN 1 Batusangkar. Eksakta Vol. 1, 8289.
Maypalita, F. M., & Zainul, R. (2018). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Larutan Penyangga terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMAN 5 Padang. 5. https://doi.org/10.31227/osf.io/j3fxc
Plomp, T., & Nieveen, N. (2007). An Introduction to Educational Design Research.
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Bandung: CV Aditia Bakti.
Soekamto, H. (2020). Panduan Penyusunan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD). February. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.35713.17766
Surjono, H. D., & Ph, D. (2007). Pemanfaatan Teknologi Informasi untuk Pengembangan Bahan Pembelajaran di SMA. Departemen Pendidikan Nasional.
Tita, N. A.,. Pengembangan Electronic Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) Berbasis Guided Inquiry Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan. Universitas Maritim Raja Ali Haji
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif; Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179. https://doi.org/10.31958/jaf.v5i2.1106
Yudiarta, P., & Jalmo, T. M. (2013). Mahasiswa Pendidikan Biologi Staf Pengajar 2 Staf Pengajar. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa, 212.
Copyright toward articles published by Entalpi Pendidikan Kimia is hold by Entalpi Pendidikan Kimia. In the other side, Entalpi Pendidikan Kimia also applied CC Attribution 4.0 which means you could 1) share — copy and redistribute the material in any medium or format; and 2) adapt — remix, transform, and build upon the material; for any purpose, even commercially. As long as you give us attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. Entalpi Pendidikan Kimia also applied Open Access toward each published articles, so the published content will be available freely for public.