The Development of PowerPoint-iSpring Learning Media on Molecular Shapes for Class X SMA

  • Trieana Avelia Universitas Negeri Padang
  • Guspatni Guspatni Universitas Negeri Padang
Keywords: Keywords: molecular shapes, learning media, PowerPoint-iSpring, Plomp model, validity.

Abstract

The material of molecular shape or geometry is chemical material that has abstract properties, resulting in students having difficulty understanding the material. Therefore we need a learning media that is able to help students understand the material and able to display modeling in the form of animations, videos and pictures of molecular shapes clearly. PowerPoint-iSpring ia a learning media that is able to display animations, videos, texts, images and quizzes that can help students understand the concept of learning materials correctly. This research aims to develop a valid PowerPoint-iSpring learning media on the material of molecular shapes in class X SMA. This research uses the Plomp model which was carried out until the prototype III stage (expert review and one to one evaluation).  The validation of this learning media was carried out by 5 validators, 3 chemistry lecturers at FMIPA UNP and 2 chemistry teachers. The assessment was carried out on the content, contructs and media of the developed PowerPoint-iSpring learning media. The result of conten validity is 0,87. Construct validity is divided into 2 components, linguistic and presentationd components with average values of 0,83 and 0,86. While the validity of the media on the components of the media efficiency, button function and physical quality are 0,93:0,95 and 0,8. So that the result of the validity of content, constructs and media can be categorized as valid.  

References

Deputra, F. Y. (2017). Pengaruh Penggunaan Animasi Macromedia Flash Berbasis iSpring Suite terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Kelas VIII di SMPN 1 Kotagajah pada Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 134–141.

Dewita, N., Sintiani, P., & Nugraha, A. W. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Visualisasi 3D dan Animasi Molekul Terhadap Hasil Belajar Bahasan Bentuk Molekul. 5(2).

Hayyuningtyas, K., & Husein, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Dan Ispring Di Android Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Ipa Di Kelas 3 SD. Pendidikan Ibtidaiyah, 3(1), 61–69.

Jamilah, N., Guntur, & Amiruddin. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Presenter Pada Materi Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V MI Tarbiyatul Athfal Lampung Timur. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 141–154.

Kusrini, Supriyadi, Bahri, S., Palittin, I. D., Rahayu, M., Sliubun, H. C. A., & Laopatty, M. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Powerpoint Media To Improve Student Learning Outcomes in. Ejournal.Unmus.Ac.Id, 1(1), 27–32.

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100.

Maryana, Suaedi, & nurdin. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Powerpoint Dan. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(3), 53–61.

Parnabhakti, L., & Puspaningtyas, N. D. (2020). Pengaruh Media Power Point Dalam Google Classroom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 1(2), 8–12.

Puji, K. M., Gulo, F., & Ibrahim, A. R. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Pembelajaran Bentuk Molekul di SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 1(1), 59–65.

Purwanto, & Hariyono, H. (2016). Penggunaan Model Problem Based Learning dengan Media Powerpoint untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan., 1(9), 1700–1705.

Raguan, Tandi, S., & Mulyani, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Molekul Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Pasangkayu. 3(2), 1–7.

Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Slide Master Power Point Untuk Pembelajaran Kimia Pada Materi Penerapan Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 1(1), 9–12.

Santoso, F., & Sukarmin. (2013). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Komputer Pada Pokok Bahasan Geometri Molekul Di Kelas XI IPA SMAN 1 Sidoarjo. Unesa Journal of Chemical Education, 2(2), 188–195.

Siregar, A. D., & Harahap, L. K. (2020). Pengembangan e-modul berbasis project based learning terintegrasi media komputasi hyperchem pada materi bentuk molekul. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 10(01), 1925–1931.

Surachman, E. (2016). Workshop Pemanfaatan Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatkan Efektifitas Pembelajaran Serta Profesionalitas Pendidik Di Smp Negeri 194 Jakarta. Sarwahita, 13(2), 111.

Syukri, S. (1999). Kimia Dasar 1. ITB.

Tani, S., & Ekawati, E. Y. (2017). Peningkatan Kemandirian Belajar Peserta Didik pada Materi Teori Kinetik Gas Melalui Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis iSpring Suite 8. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 7(2), 13–16.

Winata, I. N. A., Aris Sulistyo, Y., & Suwardiyanto. (2020). Pelatihan Ketrampilan Menggambar Molekul dan Alat Kimia Menggunakan Chemsketch Bagi Guru-Guru Anggota MGMP Kimia Kabupaten Jember. Warta Pengabdian, 14(2), 71–77.

Yakina, Kurniati, T., & Fadhilah, R. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X di SMA Negeri 1 Sungai Ambawang. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5(3).

Yuniasih, N., Aini, R. N., & Widowati, R. (2018). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Ispring Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V di SDN Ciptomulyo 3 Kota Malang. JIP, 8(2), 85–94.

Published
2022-07-22
How to Cite
Avelia, T., & Guspatni, G. (2022). The Development of PowerPoint-iSpring Learning Media on Molecular Shapes for Class X SMA. Entalpi Pendidikan Kimia, 3(3), 36-44. https://doi.org/10.24036/epk.v3i3.277
Section
Articles